14 August 2010

sungkey

Salam..

Alhamdulillah. Selamat dah 4 ari kita berposa ari tok. Dan 5 ari juak dah kita berterawih. Aku bersyukur kerana akhirnya aku berjaya jugak untuk merasa solat terawih (berjemaah) di Tawau setelah 3 tahun aku tinggal/diam 4 kali berpuasa di sitok.


Aku dengan kawan ku berterawih di Kem Kubota. Kem tok ialah kem askar. Dekat dengan area perumahan kawan ku. Oh! Buat masa tok, aku 'menumpang kasih' di umah kawan ku. Sehingga aku dan my housemate dapat umah sewa baru. Sebab carik umah sewab baru?? ADALAH...


Memandangkan ari tok ari Sabtu, kamek orang plan mok try di Masjid Al-Khauthar. Saja mok try tempat lain. Oleh kerana dengar cerita dari orang, rami orang pegi ke masjid ya, kamek 3 plan nak sungkey di masjid tok lah. Pa tek takut mun dari rumah kelak sik sempat. Siap mek 3 berbeli roti pakey sungkey, pa nak pakey ngalas perut. Pas terawih bok gi makan berat.


Rezeki Allah, duhal di masjid tok ada nyedia pakey orang berbukak. Dengan malu-malu pusak mek 3 duduk join sidak berbukak. Raminya nemiak lah. Pengalaman pertama aku sungkey di masjid. Nak kata rami sik juak, nak kata sikit sik juak. Ada family mbak makanan dikpun kakya duduk sidak nya mana-mana sukut kat masjid. Berbukak la dengan apa yang dah dibeli sidak nya tek. Seriously, aku suka dengan pengalaman tok. Tapi bila nangga nemiak yang biasa mintak duit di pasar duduk sekali di seperah ya nak, sayu jak ku rasa. Kenyang terus perut koh. Berik jak ngan sidak nya makanan yang ada ya.


Aku rasa, nemiak ada di sia bukan nya makan benar pun. Masuk jak azan Maghrib alu makan sikit. Pasya, tapau. Tapau for whom? Jeng jeng jeng.. Bah, ya kitak orang pikir dikpun lah kay. So, tadik mek 3 sempat sembahyang berjemaah untuk Maghrib, Isyak dan Terawih. Next will be at??? Lom tauk gik lah. Tapi yang pasti, Masjid di Kem Kubota akan menjadi pilihan pada hari bekerja. Lagipun, kami kan dah berkenalan dengan Isteri Ketua Pemerintah Kem. Hik hik hik....


menu for sungkey: roti canai, bubur, dan kuih-muih. kesemunya nyaman


focus with the kids over there. sebelah orang makey tudung putih


feel pity to them


seperah


suasana di masjid time nunggu nak berbukak


family gathering kat masjid


the three of us


Dan ini yang berlaku selepas habis terawih.... hik hik hik




ladysarawak@blogspot.com
FiyanParent's said...

kenapa sudah selipar kamu tu.... kena tabla sudah kan.

bestnya, sementara menunggu alfiyan ni besar...tgk kamu orang tarawih camtu pun terubat jg rindu mo tarawih2 di masjid.

M.A.M.A said...

Selamat Ramadhan al-Mubarak. Selamat Berpuasa.. :)

Rynnielofar said...

mama fiyan: tabla tu apa? hmmm.. ba kakak tunggu jak lah adik fiyan besar ya... heheheh...

mama nabihah: selamat berpuasa untuk ktk n family...

FiyanParent's said...

tabla tu dicuri la....

Whatsapp Button works on Mobile Device only

Start typing and press Enter to search